STRATEJİK PLAN 2024- 2028
1. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ
1.1 Stratejik Planın Amacı
Haymana Ticaret Borsası 2023-2026 Stratejik Planının amacı; Vizyonumuz doğrultusunda ihtiyaç duyulan stratejik yönetim sürecini gerçekleştirmek, kalite ve başarıya odaklanmak, faaliyetlerimize yönelik maliyetlerimizin plan, program ve projelerimize göre yapılmasını sağlamaktır.
1.2 Stratejik Plan Hazırlık Programı
1.2.1 Süreç
Stratejik planın hazırlanması ve uygulanma süreci beş aşamadan oluşmaktadır.
Bunlar: Stratejik Plan Hazırlık Süreci, Durum Analizi, Geleceğe Bakış, Strateji Geliştirme, İzleme ve Değerlendirme aşamaları olup Tablo 1’de gösterilmektedir.
Tablo 1: Stratejik Plan Süreci
EYLEM |
SÜREÇ |
DURUM |
Stratejik Planın Amacı |
STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ |
Planlama Sürecinin Planlanması |
Stratejik Planlama Süreci |
||
Stratejik Plan Ekibi Oluşturulması |
||
Kurumumuz Fiziki Durum Analizi |
DURUM ANALİZİ |
Neredeyiz? |
İnsan Kaynakları Analizi |
||
Mali Kaynaklar Analizi |
||
Paydaş Analizi |
||
Kurumsal Kültür Analizi |
||
Teknoloji ve Bilişim Alt Yapısı Analizi |
||
Haymana Ticaret Borsası Pest Analizi |
||
Haymana Ticaret Borsası SWOT Analizi |
||
Tespitler ve İhtiyaç Belirlenmesi |
||
Misyon |
GELECEĞE BAKIŞ |
Nereye Ulaşmak İstiyoruz? |
Vizyon |
||
Politikalar |
||
Amaç ve Hedefler |
STRATEJİ GELİŞTİRME |
|
SONUÇ |
İZLEME VE DEĞERLENDİRME |
Ulaşmak istenen hedefleri, yıl olarak değerlendirme |
1.2.2 Stratejik Planlama Sürecinin Organizasyonu
Strateji Geliştirme Kurulu; Yönetim Kurulu Başkanlığında Meclis, birim amirleri ve görevlendirilen personelden oluşur.
Tablo 2: Stratejik Planlama Ekibi
ADI SOYADI |
UNVANI |
Fazlı Çınar |
Yönetim Kurulu Başkanı |
Erdal Yıldırım |
Meclis Başkanı |
Oğuz Özer |
Genel Sekreter |
Betül Yılmaz |
Projeler ve Akreditasyon Birim Sorumlusu |
Müjdat Hakbilir |
Muhasebe Birim Sorumlusu |
Furkan Yüksel |
Laboratuvar Birim Sorumlusu |
Zeynep Duran |
Tescil Birimi Sorumlusu |
Halil Akkoyunlu |
Tescil Birimi Sorumlusu |
![]() |
2. DURUM ANALİZİ
2.1 Kurumumuz Fiziki Durumu
Borsamız 71.000 m² alan içerisinde faaliyet göstermekte olup toplam 130 adet depo alanı mevcuttur. İçerisinde 25 adet ambar, bir yem fabrikası,250.000 tonluk çelik siloları ile toplam 1.075.000 ton stoklama kapasitesine sahiptir. Ayrıca 50 tonluk kantar, otomatik numune alım cihazı en son teknolojiye sahip laboratuar cihazları ve elektronik satış salonuna sahip idare binası mevcuttur.
Haymana Ticaret Borsası 1987 yılında kurulmuştur. Borsa’nın ilk yerleşkesi Ankara-Haymana yolu üzeri Haymana Belediyesi’ne ait bir binadır. Haymana Ticaret Borsası, kurulduğu ilk yıllar faaliyetlerini; Genel Sekreter, Muhasebeci ve Hizmetliden oluşan 3 kişilik beşeri altyapısı ve 20 ambar ve 1 beze kantarından oluşan fiziksel altyapısı ile sürdürmüştür. 33 üye ile faaliyetlerine başlayan Borsa, her geçen yıl fiziksel ve beşeri altyapısını güçlendirmiş, üye sayısını artırmıştır. 2006 yılında Borsa’nın hizmet binası, şu an faaliyet gösterdiği mevcut yerine taşınmış olup, kurum bünyesinde laboratuar ve satış ofisi açılmıştır. Laboratuarda tescil ürünlerinin detaylı analizini yapan Borsa, satış ofisi ile üyelerin işlem gören ürünlerinin ticaretini sağlayarak serbest piyasada fiyatların oluşmasına ve ürünlerin değerleri ölçüsünde satılmasına katkı sağlamaktadır. Toplam 150 üyemiz mevcuttur.
Haymana Ticaret Borsası 2021 yılı Yönetim Kurulu Başkanı Fazlı Çınar’dır. Yöneticilerimizin ve üyelerimizin desteği ile kurumumuzun ; kurumsal yapısını sürekli iyileştirmek, teknoloik alt yapısı oluşturulmuş ve hizmet kalitesini sürekli üst seviyede tutarak, bilgi, beceri ve yetkinlik ile donatılmış personel yapısı ile hizmet çeşitliğini ve kalitesini artırmak, bölgemizde, ulusal ve uluslararası alanda yaptığı her proje ve faaliyette öncülük eden, örnek olabilen, işbirliğini geliştiren, saygınlığını ve etkinliğini artırmış uluslararası referans borsa haline getirilmesi amaç edinilmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda yeni yönetimimizin desteği ile borsamızın binası yenilenmiş. İki katlı olan borsa binamız üçüncü katı onarmıştır.
2021 yılında faaliyete girmiş tüm alt yapı teknolojileri yenilenmiş bir laboratuvarı hizmete açmıştır. Bununla birlikte yenilenmiş bir arşiv ve toplantı salonu yapılmıştır. Haymana Ticaret Borsası; üyelerimizin ihtiyaçlarının en iyi şekilde karşılanması için politikalarını geliştirmiş, borsamızda işlem gören ürünlerin ulusal ticaretimizin gelişmesine ve serbest piyasa fiyatlarının oluşmasına katkı sağlamak amaçlı satış solununu yenilemiştir. Elektronik satış sistemine geçen borsamız üyelerimizin birbirleriyle olan ticari ilişkilerinde güven sağlanması, üyelerimize sunulan bilgi ve sağladığımız hizmetlerimizi en iyi biçimde aktarılması, tüm faaliyetlerimizde bölgemizin ve ülkemizin gelişmesine katkıda bulunmaktır. Haymana Ticaret Borsası organizasyon şeması; Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Sekreterliğe bağlı olarak 3 bölümden oluşmaktadır. Hububat Teknolojileri Laboratuvarı, Muhasebe Birimi, Projeler ve Akreditasyon Birimi olmak üzere birimlerden oluşmaktadır.
2.2 İnsan Kaynakları
Haymana Ticaret Borsası insan kaynağını, verimli ve adil biçimde yöneterek, çalışanların yeteneklerini kuruma kazandırılması, kurum performansını olumlu etkilemesi, sürdürülebilir gelişimin sağlanmasını amaç edinerek; hizmet kalitemizi sürekli iyileştirmek ve üye memnuniyetinin arttırılmasına destek sağlamak amacıyla; çalışanlarımızın bireysel ve mesleki gelişimlerine katkıda bulunmaktadır. İnsan kaynakları yönetimi, kamu yönetiminde giderek önem kazanan ve yaygın olarak uygulanmaya başlanan stratejik yönetim yaklaşımının temel bileşenlerinden birisini oluşturmaktadır. Kurumsal başarı, kurumların en önemli varlığı olan insan kaynağının en iyi şekilde işe alınması, yerleştirilmesi, eğitilmesi, geliştirilmesi, motive edilmesi, yönlendirilmesi ve değerlendirilmesi ile mümkün olacaktır. İnsan kaynakları yönetimi, genel olarak kurumu hedeflerine başarılı bir şekilde ulaştıracak etkin bir işgücü yapısının oluşturulmasını ve bu işgücünün sürekli gelişimini sağlamak üzere faaliyetlerin sistemli bir şekilde yürütülmesini amaçlamaktadır. Bu yönüyle insan kaynakları yönetimi ayrı bir disiplin olarak ele alınmakta ve çağdaş organizasyonlarda yönetim yapısının kilit unsurlarından birisini teşkil etmektedir[1].
Borsamız çalışanlarının gözünde kurum imajının, çalışma ortamının ve yönetimin değerlendirildiği, çalışanların kişisel beceri ve motivasyonlarının geliştirilmesine ve kuruluştaki katılımlarına ilişkin olarak memnuniyetlerinin ölçüldüğü anketler yapılması planlamaktadır. Bu tip memnuniyet anketleri, insan kaynaklarının doğru olarak yönlendirilmesinde yol gösterici olacaktır. Haymana Ticaret Borsası’nda 01/07/2021 tarihi itibariyle 1 Genel Sekreter, 3 Muhasebe ve Tescil, 1 Laborant, 1 Proje Sorumlusu[2], 1 Güvenlik ve 2 Hizmetli bulunmaktadır. Kurumda çalışan 9 kişiden 3’si kadın, 6’i erkektir.
2.3 Mali Kaynaklar
5590 sayılı Kanun’un 2567 sayılı Kanunla değişik 62. maddesi ile aynı Kanun’un 67. Maddesi gereğince hazırlanan Ticaret ve Sanayi Odaları, Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Deniz Ticaret Odaları ve Ticaret Borsaları Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre Haymana Ticaret Borsası, Tüzel Kişiliğe Sahip Kamu Kurumu Niteliğindeki Kar amacı gütmeyen kuruluş statüsünde yer almaktadır.
Mali Kaynaklara ek olarak Haymana Ticaret Borsasının ulusal ve ulusalararası hibe programından alınan destekler 2024 yılı stratejik plan hedefleri raporunda ekler yer almaktadır.
2.4 Kurum Teşkilat Yapısı
2.5 Faaliyet Alanları Ürün Ve Hizmet Analizi
Bu bölümde Kurumumuzun faaliyet alanına giren ürün ve hizmetlere ilişkin bilgi ve analizlere yer verilmektedir. Ürün ve Hizmet Analizi tablo 4’te yer almaktadır.
Faaliyet Alanları Ürün ve Hizmet Analizi Tablosu
FAALİYET ALANI |
ÜRÜN/HİZMETLER |
A-Satış Salonu |
1-Hububat ve Bakliyat ürünlerinin satışı |
B-Laboratuvar |
1- Hububat ve Baklagil ürünlerinin laboratuvar analizleri
|
C- Tescil |
1-Üyelerin alım satım faaliyetlerini kayıt altında tutmak |
Ç-Depolama ve muhafaza |
1-Ürünlerin depolanması ve muhafazası için yardımcı olmak (Bilgi vermek, eğitim vermek) |
D-Piyasa araştırması |
1-Piyasa takibi 2-Piyasa değerlendirilmesi |
E-Araştırma-Geliştirme (AR-GE) / Proje faaliyetleri |
1-Borsanın daha iyi hizmet sunabilmesi için kapasite artırıcı projeler yazmak ve yürütmek |
2.6 Paydaş Analizi
2.6.1 Paydaşların Tespiti
Kuruluşumuz Stratejik Plan çalışmaları kapsamında gerçekleştirilen paydaş analizine öncelikle; Paydaş analizi araştırması; Haymana Ticaret Borsasının 2024-2028 Stratejik Plan çalışmaları doğrultusunda, paydaşlarının Borsa ile ilgili algıları, sunduğu hizmetlerden haberdarlık ve memnuniyet düzeyleri ile karşılaştıkları temel sorunları ve beklentilerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Paydaş anketi; sanayici/tüccar, borsa, birlik, ziraat odası, ilçe tarım, tarım kredi kooperatifleri, TMO olmak üzere paydaşlar tarafından cevaplanmıştır. Böylelikle Kurumumuzun paydaşlarınca da stratejik planımızın sahiplenilmesi ve etkinlik düzeyinin artırılması öngörülmüştür.
2.6.2 Paydaş Görüşlerinin Alınması ve Değerlendirilmesi
Haymana Ticaret Borsası 2024-2028 Stratejik Plan çalışmalarına katkı sağlamak amacıyla iç ve dış paydaşlarımızın görüşlerine başvurulmuştur. Çalıştaylar ve anketler düzenlenerek kurumumuzun güçlü ve zayıf yönleri, fırsat ve tehditler ortaya konulmuş buna göre gelecek projeksiyonları belirlenmiştir. Paydaş anketimiz mail ve yüzyüze görüşme sağlayarak ve paydaşlarımıza duyurulmuştur. Aynı zamanda gerçekleştirilen sektör toplantılarında da yüz yüze anket çalışması yapılmış, tüm çalışmalar birlikte değerlendirilerek 5’li puanlama sistemi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen anket değerlendirilmesine göre;
Dış paydaş anketinde memnuniyet ve bilinilirlik oranı % 92olarak tespit edilmiştir. Haymana Ticaret Borsası dış paydaş anketinin detaylı analizi Tabloda, iç paydaş analizinin detaylı analizi ise gösterilmektedir.
Haymana Ticaret Borsası Paydaş Analizi
Paydaşlar |
HTB Hizmet ve Faaliyetlerini Bilme Düzeyi (%) |
HTB Hizmet ve Faaliyetlerinde Başarılı Bulma Düzeyi (%) |
Üreticiler/ Çiftçiler |
85 |
80 |
Sanayici ve Tüccarlar |
95 |
95 |
Kamu Kurumları |
90 |
95 |
Kooperatifler/Birlikler |
90 |
95 |
Borsalar |
100 |
100 |
Başarı düzeyini en yüksek gören paydaşlar tüccarlar, Kamu kurumları, Kooperatifler, Birlikler ve diğer Ticaret Borsalarıdır. Paydaşları tarafından Haymana Ticaret Borsası’nın yapmış olduğu hizmet ve faaliyetlerin bilinme düzeyi %90- 95 arsındadır. Gerek yapılan anketler gerekse yüz yüze yapılan görüşmeler, çalıştaylar, sektör toplantıları, müşteri şikâyetleri, bilgi edinme gibi unsurlar değerlendirilmiş, Haymana Ticaret Borsası hedef ve performans göstergeleri bu değerlendirmeler neticesinde oluşturulmuştur. Paydaşlarımızdan yoğun olarak gelen talepler Haymana Ticaret Borsası üst yönetimine iletilmekte ve HTB vizyonunun ve politikalarının oluşturulmasında dikkate alınmaktadır. Yapılan görüşmelere göre; Haymana Ticaret Borsası çalışanları kendilerini Haymana Ticaret Borsası’nin bir ferdi olarak görmekte, kurumun amaçlarını bilmekte, benimsemekte ve yerine getirmekte aynı zamanda yapmakta olduğu işi sevmektedirler.
Haymana Ticaret Borsasında Çalışma Duygusu, Kurumsal Aidiyet ve İş Tatmini |
Ortalama (%) |
1. Aldığım ücret ve sahip olduğum imkânlar tatmin edicidir. |
75,0 |
2. Çalışma ortamım konforlu, rahat ve uygundur. |
75,0 |
3. İşimi yapmam için gerekli altyapı, donanım ve araçlar yeterlidir. |
75,0 |
4. İzin hakkımı kullanmakta sorun yaşamıyorum. |
75,0 |
5. Kendimi Haymana Ticaret Borsası ailesinin bir ferdi olarak görüyorum. |
75,0 |
6. Kurum kültürünü oluşturma, ekip ruhu ve sosyal dayanışmaya yönelik olarak etkinlikler düzenlenmektedir. |
75,0 |
7. Kurumun amaçlarını biliyor, benimsiyor ve yerine getiriyorum. |
75,0 |
8. Mesleki bilgi ve deneyimimin yapmakta olduğum görev için yeterli olduğunu düşünüyorum. |
75,0 |
9. Tekrar işe başvurursam Haymana Ticaret Borsası’nda çalışmak isterim. |
75,0 |
10. HTB’de çalışmaktan gurur duyuyorum. |
75,0 |
11. HTB’de çalışmayı başkalarına da öneririm. |
75,0 |
12. HTB’de gelecekte iyi yerlere geleceğimi düşünüyorum. |
75,0 |
13. HTB’de huzur ve güven ortamında çalışıyorum. |
75,0 |
14. HTB’de ödüllendirme mekanizmaları objektif olarak işletilmektedir. |
75,0 |
15. HTB’de yeni teknolojilerin takibi ve uygulanması yeterlidir. |
75,0 |
16. HTB’de kurum içi eğitimleri yeterlidir. |
75,0 |
17. HTB’de ülkenin geleceğinde daha belirleyici bir kurum olacağını düşünüyorum. |
75,0 |
18. Üst yönetim çalışanlarının görüşlerini dikkate alır. |
75,0 |
19. Üst yönetime rahatlıkla ulaşılabilir. |
75,0 |
20. Yapmakta olduğum işi seviyorum. |
75,0 |
2.6 Kurumsal Kültür Analizi
Kurumsal Kültür Analizi Tablosu
Alt Bileşenler |
Görüşler |
Katılım |
Kuruluşumuz çalışanları karar alma süreçlerine aktif olarak katılmakta olup çalışanların görüşleri her aşamada alınmaktadır. Üst yönetim bu hususta gerekli özveriyi göstermektedir. |
İşbirliği |
Çalışanlar ve yöneticiler bilgi paylaşımında sorun yaşamamaktadır. |
Bilgilerin Yayılımı |
Kuruluşumuzda internet sitesi, sosyal medya, e-posta gibi yöntemlerle bilgilerin paylaşılması sağlanmaktadır. Bilgilerin birimlere iletilmesinde sorun yaşanmamaktadır. |
Öğrenme |
Çalışanlar arasında bilgi paylaşımını arttırabilmek amacıyla toplantı, motivasyon toplantıları vb. gibi faaliyetler düzenlenmektedir. |
Kurum İçi İletişim |
Kuruluşumuzda yatay bir iletişim sistemi olup tüm personel amirleriyle rahatlıkla iletişim kurabilmektedir. İletişim mekanizması kurumsal işbirliğini desteklemektedir. |
Paydaşlar la İlişkiler |
Kuruluşumuz hizmetlerini planlayıp yürütürken; iç ve dış paydaşların şart ve beklentilerini göz önünde bulundurur ve bunlar belirli periyotlar halinde iç ve dış paydaş anketleri, sektör değerlendirme toplantıları ile gözden geçirilir. Kuruluşumuz stratejik planı hazırlanırken iç ve dış paydaş anketleri uygulanmış, stratejik planımız bu doğrultuda şekillendirilmiştir. |
Değişime Açıklık |
İç ve dış mevzuattaki değişiklikler takip edilerek gerekli güncellemeler sağlanmakta ve bu değişiklikler personele sürekli duyurulmaktadır. Kuruluşumuz değişime açık bir kuruluş olup yeniden yapılanma çalışmaları sürdürülmektedir. Kuruluşumuz çalışanlarının görüşlerine her kademede değer verilmekte olup iletişim kanalları sürekli açık tutulmaktadır. |
Stratejik Yönetim |
Üst yönetim stratejik planın her aşamasına dâhil olmuş ve planı sahiplenmiştir. Stratejik plan hazırlama sürecinde periyodik toplantılar ve raporlamalar ile planın süreci hakkında sürekli geri bildirim almıştır. Tüm çalışanlar stratejik plan hazırlama sürecine dâhil olmuştur. |
2.7 Teknoloji ve Bilişim Alt Yapısı Analizi
Haymana Ticaret Borsası artan iş hacmi ile orantılı olarak satış salonu işlemlerini elektronik ortamda gerçekleştirilmesi için gereken donanımsal altyapı kurulmuş ve yazılımlar geliştirilmiştir. Kuruluşumuzun işlemlerinin ve karar sürecinin hızlandırılması, etkinlik ve verimliliğinin arttırılması amacıyla bilgi teknolojileriyle oluşturulan veriler; elektronik ortamda derlenmekte, kısa süre içinde işlenmekte, istenilen formatta, hızlı, doğru ve güvenilir biçimde kullanıcılara sunulmaktadır. Kurumsal faaliyetlere yönelik geliştirilen Haymana Ticaret Borsası uygulamalarda kolay, hızlı, doğru, güvenilir işlemler yapılmakta; karar süreci hızlandırılmakta ve verimlilik arttırılmaktadır.
Elektronik Belge Yönetim Sistemi (EBYS) kurulum çalışmaları yapılmış olup 2020 yılı içerisinde kullanılmaya başlanmış EBYS uygulamasına geçilmiştir. Kuruluşumuz dışındaki Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresi olan kurum ve firmalarla güvenli elektronik ortamda posta gönderimi/alımı yapılmaktadır.
Kuruluşumuz web sitesinde duyuru, haber ve bilgi paylaşımı gibi hususları kapsayan ka- muoyuna açık bir internet sitesi kurulmuş olup site içeriği sürekli güncellenmektedir. https://www.haymanaborsasi.org.tr/ adresinde kurulan internet sitesi üzerinden kurumsal çatı altındaki personelin tamamı güncel bilgi notları, kurum içi haberler hakkında bilgi edinmektedir.
ELÜS elektronik ortamda kayıt olmak isteyen çiftçilerime hizmetimiz devam etmektedir. İşkur hizmetide verilmektedir.
2.8 Haymana Ticaret Borsası Pest Analizi
PESTLE Analizi Tablosu
ETKENLER |
Tespitler (Etkenler/ Sorunlar) |
Kamu Sermayeli İşletmeye Etkisi |
Ne Yapılmalı |
|
Fırsatlar |
Tehditler |
|||
Politik | İstikrar ve sürekliliğin sağlanması | İl ve ilçedeki Kamu, Özel Sektör ve Sivil Toplum Kuruluşları arasındaki amaç birliği ve uyum içerisinde olunması | AB’ye entegrasyonun sağlanamaması |
Haymana Ticaret Borsası politikaları belirlenirken ülkemizin tarımsal göstergeleri, ekonomik durum, uluslararası konjonktür, iç ve dış paydaş görüşleri dikkate alınmalıdır |
•Kırsal Kalkınmaya Yönelik Yatırımların Desteklenmesi ve projelerin sürdürülmesi | •Etkin Lobi faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli çoğunluğu sağlayamamak. |
Haymana Ticaret Borsası politikaları belirlenirken ülkemizin tarımsal göstergeleri, ekonomik durum, uluslararası konjonktür, iç ve dış paydaş görüşleri dikkate alınmalıdır. |
||
Kurum ve Kuruluşların yapısal reformlara iyi niyetli yaklaşımları | Sürdürülebilirlik eksiklği | Haymana Ticaret Borsası politikaları belirlenirken ülkemizin tarımsal göstergeleri, ekonomik durum, uluslararası konjonktür, iç ve dış paydaş görüşleri dikkate alınmalıdır. | ||
Ulusal iş görüşmelerinin artması bağlantıların kurulması | Etkin Lobi faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli çoğunluğu sağlayamamak. | Haymana Ticaret Borsası politikaları belirlenirken ülkemizin tarımsal göstergeleri, ekonomik durum, uluslararası konjonktür, iç ve dış paydaş görüşleri dikkate alınmalıdır. | ||
Paydaş Faliyetleri Etkileri |
Paydaşlar arasında iletişimi kolaylaştırır, sektörün ve paydaşların ihtiyaçları konusunda yönetimin farkındalığı artar. |
Uluslararası krizler, ekonomik istikrarsızlık, mali yapının zayıflaması, Olaganüstü durumların oluşması (pandemi, deprem gibi), kur ve faiz dalgalanmaları vb. gibi durumlar Haymana Ticaret Borsası politikalarını olumsuz etkileyebilmektedir. |
Karar aşamasında olumsuz durumlar da göz önüne alınarak paydaş görüşlerine değer verilerek, aksiyon planları hazırlanarak dengeli politikalar geliştirilmeli. |
|
Ekonomik |
Ulusal ve uluslararası ekonomik konjonktörün Haymana Ticaret Borsasına etkileri |
AB hibe programları, KOSGEB ve Ankara Kalkınma Ajansı gibi kurumların girişimcilik destek programlarının var olması |
Piyasalardaki döviz kurunun yüksek olması, Türk lirası değer kaybetmesi |
Karar aşamasında olumsuz durumlar da göz önüne alınarak paydaş görüşlerine değer verilerek dengeli politikalar geliştirilmeli. |
|
|
•İlçemizin termal turizm ile tanınıyor olması •Rekabet ortamının artmasının getirdiği kalite zorunluluğu |
•Gelir dağılımında yaşanan dengesiz durumların oluşması •İlçenin yüksek issizlik oranına sahip olması |
Karar aşamasında olumsuz durumlar da göz önüne alınarak paydaş görüşlerine değer verilerek dengeli politikalar geliştirilmeli. |
Sosyokültü rel |
Haymana Ticaret Borsanın, kamu ve özel kuruluşlarla işbirlikleri artması |
Borsa üyeleri ve personeliniyle kapasite geliştirici katılım sağlanması |
• Kırsal alanda genç nüfusun azalması, yaşlı nüfusun artması; göç yaşanması • Borsa üyelerinin ve çiftçilerin eğitimlere yeterli ilgi göstermemesi • Kadınların istihdam oranlarının az olması |
Kurum politikaları belirlenirken hitap edilen kitlenin eğilimlerinin dikkate alınma lı, etkin piyasa takibi gerçekleştirilmeli. |
Teknolojik |
Yeni teknolojiler Haymana Ticaret Borsası politikalarına olan etkisi. |
Yeni teknolojiler, Haymana Ticaret Borsası faaliyetlerine; zaman, ma liyet ve insan kaynakları açılarından tasarruf sağlayabilmektedir. |
•Üreticilerin Ar-Ge yatırımlarına yeterli ilgi göstermemesi, •İlçede internet altyapı eksikliğinin zaman zaman yaşanması •Sürdürülebilir alternatif enerji sistemlerinin kurulum eksikliği |
Yeni teknoloji faaliyetleri neticesinde kullanılmaya başlanan araç ve gereçlerin kullanımı hususlarında eğitim faaliyet leri artırılmalı, satın alımlarda maliyetle birlikte yeterli servis ağı bulunması kriterlerine dikkat edilmeli. |
Yasal |
Haymana Ticaret Borsası faaliyet alanındaki ulusal ve uluslararası mevzuatın ve sektörel düzenlemelerin Haymana Ticaret Borsası politikalarına etkisi. |
TOBB akreditasyon sistemine geçiş sağlanması ile etkili mevzuat takibi ile personelin bilgilendirilmesi Haymana Ticaret Borsası politikalarını pozitif etkilemekte ve hata oranını azaltmaktadır. |
TOBB Akreditasyon sistemine tam uyum sağlanaması için gerekli belgelerin hazırlanması gerekmektedir. |
Etkin mevzuat takibi sürdürül meli, personele Zamanında duyurulmalı, Haymana Ticaret Borsası çalışanları arasında görüş alınması sağlanmalı. |
Çevresel |
Çevresel etkilerin Haymana Ticaret Borsası politikalarına olan etkisi. |
•Küresel iklim değişikliğine duyarlılık arttırmak •Tarihi yerlerin ve ilçenin tanınabilirliğin fazla olması çevre temizliğine önemi artırdı. •Çevre bilincinin geliştirici faaliyetlerin oluşması |
Cezai sorumluluk doğurabilmektedir |
Etkin mevzuat takibi devam ettirilmeli |
2.9 Haymana Ticaret Borsası SWOT Analizi
Swot Analiz Tablosu
Güçlü Yönler |
Zayıf Yönler |
Fırsatlar |
Tehditler |
Bölgesel Çapta Sahip Olduğu Prestij İle Gelir Elde Etmesi |
Yeni yatırım yapılmasında karşılaşılan finansal, sektörel zorluklar |
Tarım ve hayvancılık için verimli alanların fazla olması
|
Tarımsal planlamanın olmaması
|
İlçemizde Bulunan Kurum Ve Kuruluşlarla İşbirliği İçerisinde Olması. |
Kurum ve kuruluşların ortak projeleri birlikte yürtmek istememesi |
•Hububat ve Baklagil üretiminde Türkiye genelinde söz sahibi olunması kurumlar arası dayanışmayı artırması. |
Tarıma olan ilginin azalması ( artan maliyetler sebebi ile) |
Stratejik öneme sahip ürünlerde piyasayı başarıyla temsil etmesi |
Üreticileri Haymana İlçesinde tutamamak |
Faaliyet konusu olan ürünlerin stratejik hâle gelmesi |
Tarım politikalarında uzun vadeli öngörü yapılamaması Sürdürebilir tarım için kontrol edilemeyen iklim şartları |
Borsada işlem görecek her mahsülün analizini yapabilecek teknolojiye sahip standartlara uygun laboratuvar bulundurması |
Yüksek teknolojiye sahip laboratuvarın görünürlüğünün tam sağlanamaması (duyulmaması) |
İlçemizin coğrafi konumu itibarıyla bir köprü konumunda olması |
Küresel ısınma gibi cevresel faktörlerin etkisinin hissedilmesi |
Güçlü bir Kurumsal hafızanın bulunması |
Kurumsal sürecin yavaş ilerlemesi. |
Yenilikçi düşünce ile hareket edilerek gelişmelerin takibi ve uygulanabilirliği |
Tarım piyasalarında artan girdi fiyatlarının üretim mali- yetlerine olan etkisi |
Üye Sayısının Sürekli Artması |
Üyelerimizin teknolojik yeniliklerden geç haberdar olması |
Hububat ve Baklagil yetiştirilebilmesi için yeterli arazinin varlığının geniş olması
|
Faaliyetimize konu olan üretim ve tüketim verilerinin sağlıklı olmaması |
Süreklilik Arz Eden Projeler Oluşturan Birime Sahip Olması |
Proje uygulamalarına isteğin az olması |
Borsacılık faaliyet konumuz ile alakalı ulusal ve uluslararası proje teşviklerinde yararlanılması
|
|
Sosyal Destekleme Programlarının İçinde Yer Alması (Maddi Destek, Yardımlar) |
•Köyden kente göç beraberinde getirdiği nufus azalması |
TOBB destek vermesi |
|
2.10 Tespitler Ve İhtiyaçların Belirlenmesi
DURUM ANALİZİ AŞAMALARI |
TESPİTLER/ SORUN ALANLARI |
İHTİYAÇLAR/ GELİŞİM ALAN- LARI |
Geçmiş Dönemde Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi |
Mevcut stratejik planın hedef ve performansları incelendiğinde bunların genelinin performanslarının ölçülemeyeceği dolayısıyla hedefe ne ölçüde ulaşıldığına dair objektif değerlendirme yapılamayacağı düşünülmektedir. Pandemi sürecinin getirdiği durgunluk evresinin yarattığı belirsizlikler ile Yönetim kurulu başkanının vefatı ile yeni düzen oluşturulması ihtiyacı yenilenmiş stratejik plan ile yolumuza devam etmeyi ön görmüştür. |
Kurumun yeniden yapılanma çalışmaları doğrultusunda ilgili güncellemeler stratejik plana eklenmiştir. |
Mevzuat Analizi |
İç ve dış mevzuat sürekli olarak takip edilmekte, güncellemeler gerçekleştirilmektedir. |
TOBB akreditasyon sistemi ve kurum mevzuatımız uyumlaştırılmıştır. |
Paydaş Analizi |
Kuruluşumuz hizmetlerini planlayıp yürütürken; iç ve dış paydaşların şart ve beklentileri göz önünde bulundurur ve bunlar belirli periyotlar halinde iç ve dış paydaş anketleri, sektör değerlendirme toplantıları, benzeri araçlar yolu ile gözden geçirilmektedir. Bu değerlendirmeler neticesinde elde edilen görüşler Stratejik Planımızda hedef ve performans göstergelerinin belirlenmesinde dikkate alınmıştır. |
Yapılan çalışmalar neticesinde Haymana Ticaret Borsası faaliyetlerinin duyurulması amacıyla yeni projeler üretmek ve uygulamaya ilişkin faydalı olacağı değerlendiril- mektedir. |
İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi |
Haymana Ticaret Borsası insan kaynakları politikaları mevcut personel yönetimi mevzuatı çerçevesinde yürütülmektedir. |
Haymana Ticaret Borsası insan kaynakları politikaları belirlenirken ihtiyaç alanları ve yetkinlik durumları tespit edilmektedir. |
Kurum Kültürü Analizi |
Haymana Ticaret Borsası 1987 yılında kurulmuş, önemli bir kurumsal kimliğe sahip bir kuruluştur. Bu kimliğin geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim, sosyal faaliyetler, motivasyon çalışmaları, toplantı, çalıştay vb. gibi organizasyonlar sürdürülmektedir. |
Kurumsal kültürü geliştirici yeni prosedürler ve çalışmalar kurum personelinin görüşleri de alınarak güncellenmektedir. |
Fiziki Durum Analizi |
Haymana Ticaret Borsası faaliyetlerini yürütürken ihtiyaç duyduğu fiziki kapasiteyi geliştirmek amacıyla Borsa hizmet binası yenileme ve cevre düzenlemesi gibi faaliyetler yürütmektedir. |
Yürütülen projelerin programlarla uyumlu bir şekilde yürütmektedir. |
Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi |
Haymana Ticaret Borsası teknolojideki gelişmeleri yakından takip etmektedir. Yazılım ve donanım konusundaki ihtiyaçların temininde mevzuatındaki hükümler doğrultusunda satın alma faaliyetleri yürütülmektedir. Son teknolojiye sahip labaratuvar kurulu ve elektronik satış salonu kurulumu sağlanmıştır. |
• İhtiyaçlar doğrultusunda yeni hizmet/ürün satın alınması ve hizmet içi eğitim planlaması yapılmaktadır. |
Mali Kaynak Analizi |
Borsamızın mali politikası kanun ve yönetmelikler çerçevesinde edindiği mali kaynakları, üyelerinin ve diğer paydaşlarının yararına en etkin şekilde kullanmak bunun için günün şartlarını en iyi şekilde analiz etmektir.
|
• Günün şartlarına uygun, güvenli ve etkin yatırım araçlarını kullanarak elde ettiği gelirleri paydaşlarına azami faydayı sağlayacak şekilde kullanır. • Mali Kaynakların yetkin personel tarafından yönetilmesini sağlar. • Gelir ve Giderlerini düzenli raporlarla takip eder ve gerekli iyileştirme çalışmalarını planlar ve uygular |
Sektörel Analiz |
Haymana Ticaret Borsası; kurum bilinirliği üst düzeyde olup üreticiler için avantajlı konumdadır. Yeni teknolojilerin takibi ile diğer ticaret borsaların ar-ge faaliyetleri takip edilmektedir. Kurumun rekabet stratejileri Haymana Ticaret Borsası politikalarını etkilemektedir.
|
•Piyasaların anlık takibi, paydaş görüşlerinin dikkate alınması ve mevzuatın sürekli güncel tutulması etkin karar alınmasını kolaylaştırmaktadır. •Yeni teknoloji ve AR-GE’ye yönelik eğitim faaliyetleri artırıl malıdır.
|
![]() |

III. GELECEĞE BAKIŞ
MİSYON
Haymana Ticaret Borsası olarak, yerel ticaretin ve ekonominin sürdürülebilir gelişimini desteklemeyi, üyelerimize güvenli, şeffaf ve verimli ticaret ortamları sunmayı, yenilikçi çözümlerle ticaretin her aşamasında onlara değer katmayı ve Haymana bölgesinin ekonomik kalkınmasına katkı sağlamayı misyon edinmiş bir kurum olarak hareket etmektir.
VİZYON
Haymana ilçesinin zengin tarım ve ticaret potansiyelini küresel düzeyde tanıtarak, yerel üreticilerle iş birliği içinde sürdürülebilir kalkınmayı destekleyen, yenilikçi, güvenilir ve rekabetçi bir ticaret platformu olmak
POLİTİKALARIMIZ
KALİTE POLİTİKASI
Haymana Ticaret Borsası olarak temel görevimiz; borsamızda sunulan hizmetler doğrultusunda alım-satım işlemlerinin güvenli ve hızlı olarak gerçekleşmesi için çözümler üretmek, uygun şartları oluşturarak bu doğrultuda oluşan fiyatların, hızlı, doğru, etkin bir şekilde elektronik ortamda gerçekleşmesidir. Güncellenen kalite hedeflerimiz ile Kalite Yönetim Sistemimizi sürekli iyileştirmek temel politikamızdır.
• Üyelerimiz arasındaki ticari ve sosyal ilişkileri aracılığımızla, güçlendirerek çağdaş çalışma anlayışı ile aşağıdaki temel ilkelere dayanarak hedeflerimizi gerçekleştireceğiz.
• Üye memnuniyetini gözeterek, tarafsız, doğru, etkin ve kaliteden ödün vermeden çağdaş bir hizmet sunmak,
• Ülkemizin değerlerine sahip çıkan, etik değerlere bağlı, tarımı destekleyici faaliyetlerde bulunmak, Borsamızın bulunduğu kentle bütünleşmek, Bölgesel sorunlarına / önceliklerine duyarlı bir borsa olmak,
• Saydam, tarafsız ve katılımcı yaklaşımlarla hizmet sunmak
• Çalışanlarımıza güven duyarak; bireysel ve mesleki gelişimlerinin sürekliliğini sağlamak,
• Kalite Yönetim Sistemini, tüm çalışanlarımızın katılımı ile etkin kılarak, sürekli iyileştirerek hizmet kalitesinin arttırılmasını sağlamak.
İNSAN KAYNAKLARI POLİTİKASI
Haymana Ticaret Borsası insan kaynağını, verimli ve adil biçimde yöneterek, çalışanların yeteneklerini kuruma kazandırılması, kurum performansını olumlu etkilemesi, sürdürülebilir gelişimin sağlanması en önemli amaçlarımızdandır. İnsan kaynakları temel ilkeleri ile oluşturulmuş; Yeterlilik, kariyer, eşitlilik, güvence ve yansızlık ile aşağıdaki temel işlevler benimsenmiştir.
• HTB insan kaynakları, organizasyon şemasında bulunan birimlere yeterli sayıda personel istihdam edilerek oluşturulmaktadır.
• Personelin; hak ve sorumlulukları göz ardı edilmeden, kanunlar çercevesinde çalışma hayatı ile ilgili yasa ve kurallara bağlı olarak oluşturulmuştur.
• Çalışanların, çalışma ortamının iyileştirmesi yapılarak motivasyon artırıcı yöntemlerle kurum içi aitlik duygusu ön planda tutulmaktadır.
• Çalışanların bilgi ve becerileri doğrultusunda mesleki ve kişisel gelişiminde süreklilik sağlamak için eğitimlerine önem verilmektedir.
• Her birimin görev tanımlarının gerektirdiği sorumluluk, deneyim, liyakat ve kanunlar çercevesinde ücretlendirme yapılarak oluşturulmaktadır. Çalışanların öneri ve beklentileri dikkate alınmaktadır.
• Çalışanların beklentileri doğrultusunda kişisel gelişimleri için gerekli ortam sağlanır
• Performansları yüksek çalışanları kurum içerisinde onurlandırılır.
• Çalışanların kendi aralarında iletişiminin artırılması için sosyal ve kültürel faaliyetler düzenlenir.
• Kurum içerisinde seffaf ve açık bir yaklaşım sergilenir. Kapsayıcı herkesi içine alan süreçler izlenir.
Haymana Ticaret Borsası İnsan Kaynakları Politikası; hizmet kalitemizi sürekli iyileştirmek ve üye memnuniyetinin arttırılmasına destek sağlamak amacıyla; çalışanlarımızın bireysel ve mesleki gelişimlerine katkıda bulunmaktır.
MALİ İŞLER POLİTİKASI
Haymana Ticaret Borsası, mali kaynaklarını, ilgili kanun, mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde kayıt altına alarak, güçlü tarım politikaları gelişimine katkı saglayabilmek, Üyelerimiz için yatırım ortamlarının iyileştirerek yeni yatırım alanları oluşturulmasına farkındalık yaratan ; sürdürülebilir ve kaliteli üretimi teşvik eden yatırımları destekleyen ve tüm kaynakların ekonomik kullanılarak, hizmette kalite anlayışı ile şeffaf ve denetlenebilir bir şeklide değerlendirilmektedir.
Yapılan sosyal harcamalar ve projelerle desteklenen yatırım harcamaları ile uluslararası, ulusal ve bölgesel alanda; ticari hayata katkı yapmak, dünyada ve ülkemizde sektörde yaşanan gelişmeleri takip etmek suretiyle üyelerimize ve çiftçilerimize kaliteli hizmet sunabilmek için güçlü ve güvenilir politikalar geliştirmek amaçlı çalışırken, faaliyetleriyle ilgili olarak da harcamalarda bulunmaktadır. Bu harcamalar için borsaların temel gelir kalemleri olan tescil ücretleri, aidatlar, kantar ve proje destekleri gibi kaynaklarını şeffaf ve ekonomik kullanması borsamızın mali politikasıdır.
Haymana Ticaret Borsası Mali İşler Politikası; ilgili kanun, mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde harcama ve gelirleri kayıt altına alarak, kaynaklarını doğru, tarafsız, seffaf ve denetlenebilir bir şeklide kullanmaktır.
BİLGİ VE İLETİŞİM POLİTİKASI
Haymana Ticaret Borsası Akreditasyon ve Kalite Yönetim sistemi çerçevesinde hazırlanan bilgi ve iletişim politikasının amacı; HTB güçlü kurumsal altyapı bütünlüğü sağlanarak, sürekli gelişen teknoloji ile borsacılık işlemlerinde sektörel gelişmeleri yansıtarak takip edilmesi, küresel şartlara uyum sağlanarak dünyada ve ülkemizdeki gelişmeleri paydaşlarımıza dünya standartlarına uygun, güvenli ve kaliteli hizmet vererek, başta tarım ticareti olmak üzere güncel ve güvenilir bilgiyi aktarmak, teknolojideki gelişmeleri doğru ve etkin bir şekilde kullanarak hizmetlerin sürekliliğini, Haymana Ticaret Borsası’nın istikrarlı büyümesi ile güncel mevzuatlar doğrultusunda veri akışı sağlanıp bilginin güvenliğini sağlamaktır.
Üyelerinin mesleki etkinliklerinde yeniliklere uyum sağlamasını kolaylaştıran alt yapıyı sunmak ve kurumsal gelişimlerini sağlamakla birlikte tüm süreçi haymana ticaret borsası alt yapısını bilgi ve teknolojiyi entegre ederek, sistem güncellemeleriyle üyelere hızlı ve hatasız hizmeti sunmak için oluşturduğumuz ilkeler şunlardır;
Haymana Ticaret Borsası Bilgi ve İletişim Politikası; Bilgi güvenliği ve devamlılığını sağlamak, Dijital arşivleme sistemini oluşturularak, geçmiş zaman bilgi erişebilirliğini sağlıklı ve doğru sağlamak, izlenebilirliği kolaylaştırmak,
BASIN YAYIN VE HALKLA İLİŞKİLER / HABERLEŞME POLİTİKASI
Başkent Ankarada yer alan tarım, gıda ve hayvancılık sektöründe faaliyet gösteren ekonomik aktörlerin Haymana Ticaret Borsası olarak aracılığını yaparken, ilgili sektörlerle hizmet verdiğimiz alanda faaliyetlerin etkin ve hızlı bir biçimde bilgi iletimini sağlamaktır. Aşağıdaki temel ilkeler benimsenmiştir.
· Kuruma ait web sayfası ve sosyal medyanın etkin kullanımıyla; tüm paydaşların Haymana Ticaret Borsası ile sosyal medya araçlarıyla bağlantılarını kurmasını sağlamaktır.
· Metin, görsel veya video ile bilgilerinin aktarılması, güncelliğinin korunması ve sağlıklı bir iletişim ağının oluşmasıdır.
· Yazılı ve Görsel basın organları arasında hiçbir ayrım yapmaksızın tarafsız olarak tüm yayın organlarına önyargısız ve aynı mesafededir.
· Borsamızın yapmış olduğu çalışmaları kamuoyuna duyururken, ulusal ve yerel basında yer alan yazılı ve görsel basın organlarından yararlanırken, doğru ve objektiflik kriterlerine uyar, tarafları rencide edici yayınlara izin vermemektedir.
· Yapılan tüm yayınlarda paydaşlarımıza; başta üyelerimiz olmak üzere, konu ile ilgili tüm tarafları dogru bilgilendirmeyi amaçlamaktadır.
ÜYE İLİŞKİLERİ POLİTİKASI
Haymana Ticaret Borsası vizyon, misyon ve stratejik planımız doğrultusunda “Üye İlişkileri Politikası” üye memnuniyetinin ön planda tutulduğu, doğru, güvenilir, şeffaf, tarafsız, TOBB Akreditasyon sistemine uygun, çözüm odaklı, güncelliğini koruyan, üye gizliliklerine saygılı, yenilikçi, yön veren bir kurum olarak kaliteli hizmet sunmak, bu esaslara dayanarak üye şikayet ve önerilerinin etkin olarak değerlendirilmesiyle en iyi hizmeti sunmaktır.
Üyelerimizin öneri, memnuniyet ve şikâyetlerini kanunlara uygun olarak objektif, şeffaflık ve gizlilik esaslarına bağlı kalarak değerlendirilmesi ve çözüm önerileri sunulmasıdır.
• Kalite; Borsa üyelerine verdiği hizmetlerin kalitesini güncelleyerek, arttırmayı temel ilke haline getirerek Akreditasyon Sistemini oluşturmuş ve devamlılık sağlanmasına yönelik çalışmaları devam etmektedir.
• Güvenirlik ve Gizlilik; borsa üye bilgilerinin korunması, verilerin gizlilik esasına bağlı kalarak kullanılması açısından güvenilir kimliğe sahiptir.
• Şeffaflık ve Tarafsızlık; Borsa üyeleri öneri, memnuniyet ve şikâyetlerini doğru eksiksiz kanunlara uygun değerlendirilmesi ve borsamızın cözüm önerisi bulunmasıdır.
• Görev bilinci sorumluluğu ile hareket etmek ve çözüm odaklı olmak; Haymana Ticaret Borsası yönetim kurulu, meclis ve borsa personeli ilgili kanun, mevzuat ve yönetmeliklerin doğrultusunda; çalışmalarında görevlerinin farkında olması ve paydaşlar tarafından talep edilen konu üzerinde uygulanabilir çözümler üretmektedir.
• Topluma ve Çevreye Duyarlı Olmak; borsamız topluma faydalı olacak çalışmalara ve çevre bilinci ile hareket eder.
• Sosyal Sorumluluk Bilincinde Olmak; sosyal sorumluluk yardımları ile katkı sağlar.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ POLİTİKASI
İş sağlığı ve güvenliği politikası ile borsamızın tüm faaliyetlerinde ilgili kanun, mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde şartlara uyarak çalışanlarına, üyelerine, paydaşlarına, tedarikçi ve ziyaretçilerine sağlıklı ve güvenli bir iş ortamı sağlanarak, faaliyetlerini yürütürken ortaya çıkabilecek olası tehlikeli durumlarda ilgili risk değerlendirmelerini düzenli yaparak önlemek, riskleri kontrol altına alarak iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarını sürekli iyileştirmeyi hedeflemiştir.
ÇEVRE POLİTİKASI
Küresel iklim değişikliği ile sorumluluk bilinci ile hareket eden borsamız; Sürdürülebilirlik yaklaşımı ile çalışanlarının, üyelerinin, paydaşlarının, tedarikçilerin ve ziyaretçilerin çevre bilincini artıran kurumsal yapısı ile faaliyetlerle ilgili risk görülen alanlarda sürekli iyileştirilmesini sağlamak ve çevreye olan etkileri en aza indirmek; tarıma dayalı sanayi ve ileri teknoloji entegrasyonun da yüksek çevre bilincini ön planda tutmak, bu konudaki çalışmalarda öncü rol almak; ülke düzeyinde çevre bilincinin yaygınlaşması ve çevre dostu uygulamaların yerleşmesine katkı sağlamak ve desteklemek temel politikamızdır.
• Kurum içi ve dışı çevre kirlenmesine etki eden etkenleri en aza indirmek,
• Mevcut kaynakları (su, elektrik) etkin ve akılcı bir şekilde kullanmak,
• Geri dönüşüme katkı sağlayacak kâğıt, atık pil, plastik kapak gibi malzemelerini ayrı toplamak
• Kurum içinde ve dışında çevre ile ilgili bilinçlendirme faaliyetlerinde yer almak, destek vermek
• Çevreye dost projeler geliştirmek
![]() |
Bu bölümde Haymana Ticaret Borsası faaliyetlerine ilişkin 2024-2028 döneminde gerçekleştirmeyi planladığımız amaç, hedefler, bunlara ilişkin performans göstergeleri ile stratejiler yer almaktadır
4.1 AMAÇ VE HEDEFLER
Amaç ve hedefler belirlenirken Haymana Ticaret Borsası için önemli olan konularda, üyeler-yararlanıcılar, iş süreçlerinin iyileştirilmesi, kurumsal kapasitenin geliştirilmesi ve finansal olmak üzere dört temel perspektife odaklanılmıştır. Buna göre;
4.1.1 Üyeler-Yararlanıcılar Perspektifi
Kuruluşumuzun misyonu ürün fiyatlarının üretici açısından aşırı düşmesini ve üyeler açısından Uluslararası ve ulusal platformda gelişmeleri güncel olarak takip etmek, toplumsal yaşama yön verip, kalkınma ve gelişime katkıda bulunarak, borsacılık hizmet anlayışımıza yenilikleri yansıtarak, çiftçi ve üye memnuniyetini artırararak faaliyetini içermektedir. Bu faaliyet üyeler-yararlanıcıların çıkarını gözetirken beklentilerinin karşılanması ve hizmetlerden memnun kalınmasının sağlanması hedeflenerek gerçekleştirilmektedir. Stratejik planda amaç ve hedefler belirlenirken bu husus dikkate alınmıştır.
4.1.2 İş Süreçlerinin İyileştirilmesi Perspektifi
Kurumumuz TOBB Akreditasyon Sistemine göre uyumlaştırarak iş ve işlemleri, iş süreçleri bu çalışmalar doğrultusunda şekillendirilmektedir. Çalışmalar yürütülürken risk analizleri yapılmış, gerçekleşebilecek risklere yönelik eylem planları hazırlanmıştır.
4.1.3 Kurumsal Kapasitenin Geliştirilmesi Perspektifi
1987 yılından beri faaliyette olan Kurumumuz köklü bir kurumsal yapı ve kültüre sahiptir. Faaliyetler yürütülürken etkin insan kaynakları yönetimi hedeflenmekte, eğitim ihtiyacı bu doğrultuda belirlenmektedir. Kurumsal kimlik çalışmaları ile etkin bir kurumsal kültürün oluşturulması ve bunun sürdürülmesi hedeflenmiştir. Kuruluşumuz amaç ve hedefleri oluş- turulurken bu perspektif dikkate alınmıştır.
4.1.4 Finansal Perspektif
Faaliyetlerimiz gerçekleştirilirken sürdürülebilir ve etkin bir mali yönetim gerekmektedir. Amaç ve hedeflerimiz belirlenirken bu perspektif dikkate alınmıştır.
4.2 STRATEJİK AMAÇLAR
Stratejik amaç ve hedeflerinin belirlenmesinde; Borsa’nın misyonu, vizyonu, ilkeleri, paydaş beklentileri, GZTF ve PEST analizinden yararlanılmıştır. Buna göre faaliyetlerimiz gruplandırılmış, stratejik amaçlar ve stratejik amaçlar için hedefler belirlenmiştir.
Stratejik amaçlarımız; Borsamızın etkinliğini artırıcı nitelikte olmasına, aynı zamanda gerçekçilikten ve ulaşılabilirlikten uzak olmamasına dikkat edilerek hazırlanmıştır. Stratejik hedeflerimiz ve faaliyetlerimiz; stratejik amaçlarımıza ulaşmak için atacağımız adımları gösterirken, kendine özgü ve ölçülebilir alt amaçlar olarak belirlenmiştir. Stratejik amaçların aksine hedeflerin ve faaliyetlerin sayısal olarak ifade edilmesine ve bir zaman dilimini kapsamasına özen gösterilmiştir. Bir stratejik amacı gerçekleştirebilmek için birden fazla hedef ve faaliyet belirlenmiştir.
4.3 STRATEJİLERİN BELİRLENMESİ
2.5 Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi
Kurumumuz 2024-2028 dönemi için hazırlanmış Stratejik Planında 5 amaç, bu amaçlar altında 13 adet stratejik hedef yer almaktadır.
Uygulanmakta olan Stratejik Plandaki 5 adet stratejik amaçların 2024-2028 amaç ve hedeflere dair gerçekleşme oranları ise Tablo’da gösterilmektedir.
STRATEJİK AMAÇ 1. ALIM- SATIM YAPILAN ÜRÜNLERLE ILGILI PIYASALARDA ISTIKRARIN SÜRDÜRÜLMESI. |
TAMAMLANMA ORANI |
· Hedef 1.1 Yurt içi hububat piyasa fiyatları TMO ve tüccar alım fiyatına göre +/- %25 bandında tutulacaktır. |
% 100 |
STRATEJİK AMAÇ 2. KURUMSAL KAPASITENIN GELIŞTIRILMESI |
TAMAMLANMA ORANI |
· Hedef 2.1 Personel niteliği arttırılacaktır. |
% 75 |
· Hedef 2.2 Çalışan personelin memnuniyeti arttırılacaktır. |
% 75 |
· Hedef 2.3 Kurumun faaliyetlerinin etkin tanıtımı ve farkındalığın arttırılması sağlanacaktır. |
%95 |
· Hedef 2.4 Üyelerin talepleri doğrultusunda faaliyetler düzenlenmesi (eğitim, fuar, seminer katılım)
|
- |
· Hedef 2.5 Haymana Ticaret Borsasının Akredite olması için çalışmaları sürdürmek. |
- |
STRATEJİK AMAÇ 3. GELIŞEN TEKNOLOJININ ETKIN ŞEKILDE KULLANILMASI |
TAMAMLANMA ORANI |
· Hedef 3.1. Bilgi ve iletişim altyapısı dijital Dönüşümle Güçlendirilmesi |
%100 |
· Hedef 3.2. Üreticilerimiz Ve Üyelerimiz İçin Hizmet Alanını Genişleterek; Hububat Ve Baklagil Ticaretini Kolaylaştıracak Teknolojik Gelişmeleri Takip Etmek, Uygulamak |
%100 |
· Hedef 3.3 Laboratuvarın modernizasyonu sağlanacak, analiz ve deney sayısı arttırılacaktır. |
%100 |
STRATEJİK AMAÇ 4. ALT YAPININ İYILEŞTIRILMESI |
TAMAMLANMA ORANI |
· Hedef 4.1 İhtiyaç gerekliliğinde Depo kiralama garantisi çerçevesinde aracı olmak, açık yığınlar ve kapalı depolama alanları sağlamak |
%90 |
· Hedef 4.2 Haymana Ticaret Borsasının Bina ve Çevresinin; Alt Yapısını Yenilemek ve Güçlendirmek · |
%100 |
· Hedef 4.3 Çevre duyarlılığına yönelik atık kağıt,pil, plastik gibi ürünlerin gerekli yerlere ulaşımını sağlamak.İlçeye katkı sağlayacak çevreci proje yapmak |
%80- %100 |
STRATEJİK AMAÇ 5. HAYMANA TICARET BORSASI KAPASITESI ARTIRIMI VE İLÇEYE KATKI SAĞLANMASI |
TAMAMLANMA ORANI |
· Hedef 5.1 Uygulanan proje sayısını artırmak |
%100 |
5.İZLEME VE DEĞERLENDİRME
Haymana Ticaret Borsası'nın Stratejik Plan İzleme ve Değerlendirme süreci, hedeflenen amaçların ve stratejik önceliklerin ne derece başarılı bir şekilde gerçekleştirildiğini değerlendirmek amacıyla yürütülen bir dizi sistematik süreçtir. Bu süreçte, kurumun gelişimine katkıda bulunacak şekilde sürekli olarak iyileştirilmeyi hedeflemektedir. Haymana Ticaret Borsası için izlenebilecek temel adımlar ve yöntemler yer almaktadır.
1. Stratejik Planın Belirlenmesi ve Hedeflerin Netleştirilmesi
Öncelikle stratejik planın kapsamı net bir şekilde belirlediğimiz hedefleri yıl bazında gerçekleşme oranları hesaplanarak bu plan dahilinde tüm hedefler ölçülebilir nitelik taşınmasına özen gösterilmiştir. olmalıdır. Stratejik hedefler genellikle aşağıdaki alanları kapsar:
- Ekonomik büyüme ve ticaret hacminin artırılması
- Üye memnuniyetinin sağlanması
- Ticaretin şeffaflık ve adil bir şekilde yürütülmesi
- Dijitalleşme ve teknolojinin entegrasyonu
- Eğitim, seminer ve diğer geliştirme faaliyetlerinin artırılması öncelik hedefler önceliktir.
2. Performans Göstergelerinin Belirlenmesi
Hedeflerin ne kadar başarılı bir şekilde gerçekleştirildiğini ölçmek için, anahtar performans göstergelerini belirlenmelidir. Bu göstergeler, ticaret hacmi, işlem sayısı, üye sayısındaki artış, eğitim programlarının katılım oranları, üyelerin geri bildirimleri gibi metrikler gibi kıstaslar ele alınmıştır. Örnek performans göstergeleri olarak ;
- Ticaret hacmi: Yıllık tescil miktarındaki artış oranı
- Üye sayısı: Üye sayısındaki artış
- Katılım oranları: Ticaret Borsasının düzenlemiş olduğu toplantılara katılım oranı
- Teknolojik altyapı kullanım oranı: Dijital platformlara erişim ve kullanım oranları düzenlenmiştir.
3. Dönemsel İzleme ve Değerlendirme
Stratejik planın izlenmesi, yıl içerisinde ayda 2 kez yönetim kurulu ve meclis kurulunun yer aldığı genel sekreterin ve Akreditasyon birim sorumlusunun bildilendirme yapılmıştır. Genel Sekreter ve Akreditasyon Sorumlusunun diğer birimlerin bilgilendirme toplantıları düzenli olarak ayda bir defa görüşülmüştür. Ayda 2 defa Genel Sekreter ve Akreditasyon sorumlusu toplantı yapmıştır. Toplantı tutanakları Ek’te yer almaktadır. Bu değerlendirme aşamaları aşağıdaki süreçleri izlenebilir hale getirmiştir.
- Görüş Toplama: Uygulanması düşünülen yeni proje fikirlerinin görüşülmesi
- İlerleme Değerlendirmesi: Gerçekleştirilen faaliyetler, belirlenen hedeflerle karşılaştırılarak ilerleme durumu değerlendirilir.
- Sorunların Belirlenmesi: Hedeflere ulaşmada karşılaşılan engeller ve zorluklar tespit edilir.
4. Strateji ve Plan Revizyonu
Elde edilen sonuçlara dayanarak, stratejik plan ve uygulamalar gözden geçirilerek planlanan hedeflere ulaşmada eksiklikler varsa, düzeltici adımlar belirlenir. Bu aşamada yapılabilecekler adımlar aşağıda belirtilmiştir:
- Hedeflerin Güncellenmesi: Gerekirse hedeflerde değişiklikler yapılabilir.
- Strateji Revizyonu: İşleyişteki sorunlara göre stratejiler gözden geçirilip iyileştirilebilir.
- Kaynak Tahsisi: Eksik kaynaklar belirlenerek, bu kaynakların etkin bir şekilde tahsis edilmesi sağlanabilir.
5. Geribildirim ve İletişim
İzleme ve değerlendirme süreci, sadece iç düzeyde değil, aynı zamanda üyeler ve diğer paydaşlarla da paylaşılmalıdır. Borsa üyelerinin geri bildirimleri, yapılan faaliyetlerin etkinliğini artırmada önemli bir rol oynar. Bu bağlamda:
- Üye Anketleri ve Geri Bildirimler: Üyelerin görüşleri, hizmetlerin iyileştirilmesi için faydalı olabilir.
- Toplantılar ve Çalıştaylar: Stratejik planın performansını değerlendiren yıllık toplantılar düzenlenebilir.
6. Raporlama ve Sonuçların Sunulması
Değerlendirme sürecinin sonunda, elde edilen bulgular ve geliştirme önerileriyle ilgili rapor hazırlanır ve paydaşlara sunulur. Bu raporlar, hem borsa içindeki yönetim kademeleriyle hem de dış paydaşlarla (yerel otoriteler, ticaret odaları, vb.) paylaşılabilir.
Rapor içeriği şu unsurları içerebilir:
- Hedeflere ne derece ulaşıldığı
- Başarılar ve eksiklikler
- Yöntemlerin etkinliği
- Gelecekte yapılması gereken düzeltici faaliyetler
7. Sürekli İyileştirme ve Yeniden Planlama
Stratejik plan izleme ve değerlendirme, sadece mevcut stratejinin analizini değil, aynı zamanda sürekli iyileştirme için bir fırsat sunmaktadır. Stratejik planlar, piyasa koşulları, yerel ekonomi ve teknoloji değişiklikleri ile uyumlu olmalı ve gerektiğinde esnek bir şekilde güncellenmektedir.
Sonuç:
Haymana Ticaret Borsası'nın stratejik plan izleme ve değerlendirme süreci, hem planın etkinliğini ölçmek hem de sürekli olarak iyileştirme yaparak borsanın büyümesini sağlamak için kritik öneme sahiptir. Bu süreç, hedeflere ulaşmak için atılan adımların doğruluğunu kontrol etmek ve gelişen ihtiyaçlara hızlı bir şekilde cevap verebilmek için etkin bir şekilde uygulanmaktadır.
HAZIRLAYAN |
ONAYLAYAN |
Projeler ve Akreditasyon Birimi |
Genel Sekreter |
BETÜL YILMAZ |
OĞUZ ÖZER |